Poradnik zdrowia i urody

 

PORADNIK
DLA
ZDROWIA I URODY

 

  Godne polecenia artykuły
 dr med. Jerzego Oleszkiewicza,
zostały zamieszczone na stronie Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego im. prof. Juliana Aleksandrowicza.

  

ZAPADŁA W ŚPIĄCZKĘ BO WYPIŁA ZA DUŻO WODY
Czy faktycznie zbyt duża ilość wypitej wody może być aż tak niebezpieczna?

Ludzki organizm potrzebuje średnio 2,5 litra wody dziennie - dostarczamy ją sobie albo w napojach, albo w jedzeniu. Wypicie dwa razy większej ilości wody może okazać się jednak groźne.

Aby zrozumieć to zjawisko, trzeba wiedzieć, że płyn mózgowo-rdzeniowy oraz płyn, który znajduje się wewnątrz komórek mózgu, mają skład chemiczny inny niż osocze krwi. Kiedy dwa płyny, oddzielone od siebie ścianką, która przepuszcza wodę, zawierają różne stężenia elementów chemicznych, woda migruje ze strefy, gdzie roztwór jest najwyższy w kierunku tej, gdzie roztwór jest najniższy. W ten sposób równoważą się stężenia cząstek, a przede wszystkim jonów sodu. Zjawisko to jest nazywane osmozą. Pijąc zbyt dużo wody, powodujemy szybkie rozcieńczenie krwi. Woda przenika do mózgu i powoduje osmotyczny obrzęk mózgowy. Powstanie takiego obrzęku może też wynikać ze złej eliminacji wody organizmu, na przykład z powodu dysfunkcji nerek czy rozregulowania wydzielania hormonu antydiuretycznego. Studenci weterynarii z Universite de Liege, jak potwierdza sam rektor, organizują najcięższe otrzęsiny w całej Belgii. Generalnie w trakcie weekendu integracyjnego wszyscy nowi studenci są zmuszani do picia ogromnych ilości piwa.
Francuska studentka, niepijąca alkoholu, została zmuszona przez organizatorów do wypicia ogromnej ilości wody w bardzo krótkim czasie.
Rektor poinformował w komunikacie: - Została zaszantażowana. Nie wykluczam, że osoby za to odpowiedzialne, zostaną wydalone z uniwersytetu.

Źródło: ScienceNew s.pl


WODA MINERALNA NIEZBĘDNA W KARNAWALE

Przed nami karnawał, a wraz z nim liczne zabawy, na których alkohol prawie zawsze leje się strumieniami. Niestety spożycie większej ilości alkoholu powoduje zaburzenia w mechanizmie regulacji wody w organizmie i prowadzi do jego odwodnienia. Wraz z traconą wodą pozbywamy się wielu cennych składników mineralnych (elektrolitów) – magnezu, wapnia, potasu, sodu. Dlatego należy pamiętać, aby w trakcie imprezy pić duże ilości wody mineralnej. Dzięki temu nie odwodnimy organizmu, a także wypijemy mniej alkoholu.

Jeżeli zadbamy o to, by woda mineralna była bogata w składniki mineralne, głównie w magnez i wapń, to nie dopuścimy do utraty tych składników, czego skutkiem mogłyby być zaburzenia w pracy prawie wszystkich narządów. Warto wypić również wodę mineralną przed snem. Rano głowa będzie na pewno dużo lżejsza. Jeżeli mamy zaplanowaną imprezę, warto w danym dniu sięgnąć po większą niż zwykle ilość wody mineralnej, by zapobiegać ewentualnym negatywnym skutkom picia alkoholu.

Zobacz wody mineralne polecane na naszym portalu >>>


HIGIENICZNE PRAWIDŁA PRZY JEDZENIU

Maria Ochorowicz-Monatowa jest autorką książki pt. "Uniwersalna książka kucharska", nagrodzonej na wystawie higienicznej w Warszawie w 1910 roku. Na podstawie tej książki zostały utworzone higieniczne prawidła przy jedzeniu - wskazówki i zalecenia,także dotyczące picia wody, które pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu naszego układu trawiennego, a tym samym pomagają w utrzymywaniu nas w dobrym zdrowiu i kondycji. Czytaj >>>

 


WYGLĄD SKÓRY ODZWIERCIEDLA STAN WNĘTRZA CIAŁA
Wygląd skóry odzwierciedla stan wnętrza ciała:
- ziemista cera, wypryski często wynikają ze złej, zbyt ciężkiej diety, zawierającej za mało błonnika i witamin. Zaburzona jest wtedy przemiana materii i spowolnione usuwanie toksyn z organizmu
- kremy odżywcze, peelingi oraz różnego rodzaju maseczki działają jedynie doraźnie, nie likwidują bowiem przyczyn, a jedynie objawy
- sprzymierzeńcem w walce z przetłuszczoną cerą jest woda. Przykładowo szklanka niegazowanej wody mineralnej z sokiem cytrynowym i odrobiną miodu pomaga w przypadku kłopotów z cerą.


KĄPIEL DOBRA NA RÓŻNE DOLEGLIWOŚCI

 

 

Na wzmocnienie odporności zastosuj klasyczną metodę Kneippa. Napełnij wannę zimną wodą (12-15°C) do wysokości łydek. Przez 2 minuty stąpaj w niej jak bocian, następnie wysusz nogi, załóż wełniane skarpetki i poruszaj stopami, aż będą ciepłe.
Jeśli masz problemy z zasypianiem, jesteś nerwowy i ciągle masz zimne nogi, pomocna może okazać się kąpiel nóg w wodzie o zmiennej temperaturze. Potrzebna do tego jest miska z ciepłą wodą (38-40 st.C), oraz z zimną wodą (15-18 st. C). Należy zanurzyć stopy na 3 minuty najpierw w ciepłej, a potem na 20 sekund w zimnej wodzie. Powtórzyć 3 razy.

Polewanie wodą:

UDA - na reumatyzm, a także na podniesienie ciśnienia - polewanie rozpocznij od miejsca najbardziej oddalonego od serca: małego palca prawej stopy. Przechodź w górę przez piętę, po łydce, do zgięcia kolana, aż do prawego pośladka. Polewaj go przez 5 sekund po wewnętrznej stronie. Powtórz to samo z lewą nogą. Z przodu polewaj się do wysokości pachwiny.
KOLANA - na złagodzenie bólu głowy, migrenę, zaparcia, ulżenie ociężałym nogom - polewaj kolana jak uda (opisane wyżej), ale zimny strumień doprowadź tylko do zgięcia kolana. Zatrzymaj go na 5 sekund. Zrób to samo z lewą nogą. Polej przednią stronę nóg. Kilka razy lej wodę okrężnymi ruchami wokół rzepki.
RĘCE - świetne na serce, reumatyzm i drętwienie dłoni - niech strumień spływa od wewnętrznej strony prawej dłoni, przez jej zewnętrzną część w górę aż do łopatki. Potem pod ramieniem z powrotem. Polej też lewe ramię. Niech przez 5 sekund woda spływa po całym ramieniu.


PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI ABY KĄPIEL POMAGAŁA A NIE SZKODZIŁA
 
Praktyczne wskazówki, aby kąpiel pomagała, a nie szkodziła zdrowiu:
- woda powinna być ciepła, a nie gorąca – szczególnie powinny zwracać na to uwagę osoby chore na cukrzyce, z zaburzeniami krążenia, kobiety w ciąży,
- naprzemienny ciepły i zimny prysznic ma dobry wpływ na ciało, ale należy pamiętać by rozpoczynać go ciepłą wodą, a kończyć zimną. aby nie doprowadzić do szoku termicznego, zimny prysznic należy zaczynać od dolnych części ciała, a ciepły odwrotnie,
- przed zetknięciem się z zimna wodą należy się rozluźnić, a nie napinać mięśni bo to jeszcze pogłębia stres przez obkurczanie naczyń obwodowych,
- po dużym wysiłku fizycznym nie należy wchodzić pod zimny prysznic, ponieważ powoduje to tylko chwilową ulgę w związku z zahamowaniem procesów, które miały naturalnie ochłodzić ciało,
- warto stosować dodatki między innymi: sole kąpielowe, olejki eteryczne, wyciągi z ziół, solanki termalne – mają bowiem korzystne działanie na skórę, a nawet leczą lub wspomagają leczenie niektórych schorzeń,

PIJ  PRZEZ  CAŁY  DZIEŃ
 
Uzupełniając poziom płynów, usprawniasz przemianę materii, a tym samym pracujesz nie tylko na szczupłą sylwetkę, ale i na zdrową, elastyczną i gładką skórę
- bezpośrednio po tym, jak wstaniesz z łóżka, wypij porcjami (w ciągu pół godziny) 2 szklanki wody, aby uzupełnić jej straty powstałe w nocy. Nigdy nie pij dużo na raz, bo obciąża to nerki i wcale nie sprzyja nawodnieniu organizmu.
- unikaj picia w czasie posiłków. Po napoje sięgaj przed jedzeniem lub po upływie pół godziny od zakończenia posiłku
- procesy oczyszczania organizmu zachodzą najintesywniej rano, do wczesnego popołudnia. Wtedy szczególnie powinno się pamiętać o piciu.
- organizm odwadnia kofeina i alkohol, po każdej porcji kawy, herbaty lub alkoholu dodatkowo dobrze jest wypić porcjami 2 szklanki wody.

NAWILŻANIE OD WEWNĄTRZ
 
Nasza skóra źle toleruje działanie silnego słońca, wiatru, nadmiernego opalania. Należy zatem pamiętać o nawadnianiu organizmu poprzez regularne picie wody, ponieważ żaden krem ani balsam nie zastąpi nawilżenia "od wewnątrz". Kosmetyki tworzą bowiem na skórze jedynie warstwę ochronną mającą zapobiegać wyparowywaniu wody. Picie wody pomaga również w likwidowaniu cellulitu, wypłukując toksyny oraz działając przeciwobrzękowo.

 

Top